Geplaatst op
Of u uw bedrijf nu verkoopt of pas over een paar jaar, als u vanaf het begin een plan hebt, verloopt de overgang soepel.
Niemand heeft het over dit grote voordeel bij het maken van de business case voor het betalen van je stagiaires
De meerderheid van de bedrijfseigenaren is van plan om met pensioen te gaan van de opbrengst van de verkoop van hun bedrijf. Maar combineer hun gebrek aan bereidheid met de historisch lage succespercentages voor het verkopen van een bedrijf, en je zou kunnen kijken naar de perfecte storm voor bedrijfseigenaren.
Die kansen zullen waarschijnlijk nog groter worden naarmate miljoenen babyboomers in de komende tien jaar hun bedrijf proberen te verkopen.
Hieronder vindt u vijf tips om uw kansen op een succesvolle bedrijfsverkoop te vergroten:
1. Begin nu met plannen
Het is nooit te vroeg of te laat om te beginnen met het plannen van de verkoop van uw bedrijf. U moet op de hoogte zijn van de emotionele aspecten waarop u moet anticiperen en u moet op de hoogte zijn van de talrijke tactische complexiteiten van het verkoopproces. Dit zal u helpen om op gelijke voet te staan met kopers en de kansen op een succesvolle verkoop te verhogen.
2. Creëer een duidelijke visie van wat er gaat komen
Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven niet verkopen is dat bedrijfseigenaren geen visie hebben over wat ze hierna gaan doen. Ze kunnen zich niet voorstellen dat ze niet de eigenaar zijn van “XYZ Company,” en de angst voor het onbekende zorgt ervoor dat ze op het laatste moment weglopen van een deal.
Voor u kan de volgende stap inhouden dat u een ander beroep gaat uitoefenen, meer tijd gaat besteden aan liefdadigheidswerk, of coach wordt. Als u vroeg in het verkoopproces de tijd neemt voor deze introspectie, vergroot u uw kansen om met succes de deal af te sluiten.
Uitgelicht: Kapsalon Verkopen: zó doe je dat deels of helemaal zelf
3. Wees gewapend met de feiten
Het is normaal dat u, als bedrijfseigenaar, uw bedrijf hoger inschat dan de meeste kopers. U hebt jaren van bloed, zweet en tranen besteed aan het opbouwen van uw bedrijf en kent het door en door. Helaas hebben kopers niet datzelfde niveau van begrip of erfenis.
Voordat kopers vragen beginnen te stellen, moet u uw eigen pre-sale due diligence op uw bedrijf uitvoeren. Bekijk uw bedrijf door de ogen van een potentiële koper om dreigende problemen te identificeren en wapent u met gedetailleerde feiten over het bedrijf. Verkopers die gedetailleerde vragen kunnen beantwoorden met feiten en gegevens (in tegenstelling tot meningen en anekdotes) wekken vertrouwen bij kopers en maken het due diligence-proces eenvoudiger.
4. Minimaliseer verrassingen
Verrassingen zijn leuk voor verjaardagen, maar niet wanneer u een bedrijf verkoopt. In de omgang met een potentiële koper is het menselijk om een negatieve kwestie zoals een problematische klantenrelatie niet te willen bespreken, vooral voor trotse ondernemers die er vertrouwen in hebben dat de relatieproblemen kunnen worden opgelost. Maar kopers hebben misschien niet datzelfde vertrouwen zonder de jarenlange geschiedenis met die klant.
Identificeer in plaats daarvan potentiële negatieve kwesties tijdens uw onderzoek voorafgaand aan de verkoop, en maak deze onmiddellijk bekend nu u nog onderhandelingsmacht hebt. Zodra u de intentieverklaring ondertekent, kan een negatieve verrassing tijdens de due diligence resulteren in een lagere aankoopprijs of een mislukte deal.
Tip: https://www.overnameadvies.nl/bedrijf-verkopen
5. Vat het niet persoonlijk op
Due diligence is het meest persoonlijke wat u zult doen in het bedrijfsleven, en het is van cruciaal belang dat u het niet persoonlijk opvat. Kopers voeren routinematig due diligence-onderzoek uit om te bevestigen wat u hen hebt verteld en om mogelijke redenen te vinden om de aankoopprijs te verlagen. Dit is een standaard bedrijfspraktijk. Kopers stellen alles over het bedrijf in vraag en willen feiten om de antwoorden die u hebt gegeven te ondersteunen.
U kunt het gevoel hebben dat u wordt aangevallen en dat een koper kritiek heeft op uw bedrijf. Door een visie te hebben voor uw leven na de verkoop en door voorbereid te zijn om de moeilijke vragen te beantwoorden, kunt u uw emoties onder controle houden en naar de sluitingstafel gaan.
Misschien bent u niet van plan om uw bedrijf snel te verkopen, maar misschien moet u dat wel doen. Een onverwachte ziekte of een belangrijke verandering in uw financiële situatie kan u eerder dan verwacht aan de onderhandelingstafel brengen. Door uzelf en uw bedrijf nu voor te bereiden, vergroot u de kans op een succesvolle verkoop wanneer het moment daar is.
Gerelateerde berichten
Voordelen van online boekhouden
Boekhouden is een boekhoudkundige functie waarmee je de financiële informatie van je organisatie op een gestroomlijnde manier kunt presenteren en...
Waarom overstappen naar POS systeem
Als u discrepanties ziet tussen uw verkoopcijfers of inventaris en wat er in de kassa zit, kan het zijn dat uw werknemers van u stelen. Het is zelfs...